Zas ti pípá auto. Otravný zvuk připomíná, že nemáš zapnutý pás. Možná ti projde hlavou: „však jedu jen kousek.“ O pár ulic dál ti nedá přednost auto na vedlejší silnici. Ani nejmodernější airbag nebo deformační zóny auta tě nezachrání. Je to jednoduchá fyzika. Proletěl jsi oknem, ani nevíš jak. Tvoje tělo leží deset metrů od místa střetu. Zbytečná smrt. Nechtěl jsi ztrácet čas a teď jsi ztratil svůj život.
Kde se pásy vzaly?
Na začátku automobilového průmyslu zdaleka nebylo běžné mít v autě pásy. Za vynálezce bezpečnostního prvku je považován George Cayley, ale jako první, kdo skutečně pásy do auta integroval, byl Louis Renault. Přišel se systémem pětibodového pásu. K tříbodové verzi se propracovalo později Volvo, které dalo pásům podobu jakou známe dnes. Ze začátku ale nebyly pásy v autech povinné. Jako součást povinné výbavy auta zavedla první bezpečnostní pásy Austrálie. A další země se velmi brzy přidaly.
Jak jsme na tom u nás?
V Čechách začala platit v šedesátých letech vyhláška o nutnosti použití pásu na předních sedadlech. Ale jen na silnici mimo obec. Po dalších deseti letech se tato vyhláška změnila na povinnost poutat se na všech sedadlech. Ale až o několik dalších let později se změnila na povinnost poutat se i ve městě. Automobilky pak postupně začaly přidávat čidla upozorňující na nunost zapnutí pásu hned při rozjetí auta. Aktuálně už jsou auta, která se bez zapnutého pásu po chvilce zastaví.
Dnes je nepoužití bezpečnostního pásu bráno jako dopravní přestupek a hrozí za něj pokuta. Tato povinnost platí i pro spolucestující a samozřejmě také děti.
Za nezletilé nese odpovědnost řidič auta. Spolujezdec, který nepoužil pás, ohrožuje i tebe.
Jak takový pás vlastně funguje?
Pás má tři body, které zajišťují správnou funkci a bezpečnost. Jde křížem přes tělo k bokům a přes pánev vede ke sponě, kterou zapínáme. Při nárazu se hmotnost našeho těla velmi výrazně zvyšuje a pásy s tím počítají. Jsou vybaveny pyrotechnickými předepínači a omezovači tahu. Ty se během nárazu rychle aktivují a stáhnou pás zhruba o 10 centimetrů. To tě přitáhne silněji do sedadla. Jenže zase tě nemůžou držet úplně pevně, aby nehrozilo zranění právě od přílišného utažení popruhů. Bezpečnostní pásy jsou vybaveny omezovači síly a pokud překročí hodnotu 5 kN (odpovídá více než 500 kg), začne se zkrucovat hřídelka, na níž je pás navinut a tím se tlak uvolní. Tím dojde k povolení pásu, a síla v něm se tedy již dále nezvětšuje.
Co druhý pomocník v bezpečnosti u auta?
Bezpečnostní pás není jediný, který se v autě snaží každého ochránit před poraněním nebo smrtí. Jako druhý do party je tady airbag. Bezpečnostní nafukovací vak vynalezl John W. Hetrick v roce 1952. A chytře si to nechal hned patentovat. K tomu se přidal senzor, který uměl detekovat náraz a airbag byl na světě. Tehdy to měla být alternativa k bezpečnostním pásům, které američané moc nepoužívali. Jako první vyrobila sérii automobilů s airbagem firma Ford v sedmdesátých letech. Od devadesátých let jsou už ve standardní výbavě hlavové airbagy.
Bezpečí nebo skrytá hrozba?
Dnes už dávno není jeden airbag ve volantu řidiče. V autě najdeme čelní, boční, hlavové, kolenní a případně ještě další airbagy. Mají jeden cíl – ochránit člověka před úrazem. Ale pozor, fungují pouze v kombinaci se zapnutým bezpečnostním pásem. Jedno bez druhého nefunguje. Airbag pak dokáže bez pásu dokonce člověka těžce zranit nebo usmrtit. Airbag se nafukuje extrémně rychle – kolem 250 km/h. Celý proces od aktivace po plné nafouknutí trvá přibližně 20 – 30 milisekund (tedy méně než mrknutí oka).
Při dopravní nehodě bezpečnostní pás podrží tvoje tělo na sedadle, čímž zabraňuje, aby došlo k vylétnutí z vozidla ven nebo nárazu do interiéru. Airbagy pak přicházejí na scénu jako druhá linie obrany, kde chrání tvoji hlavu, krk a hrudník před nárazem. Dokonalá dvojka.
Měj svůj život pevně v rukou!
Používání bezpečnostního pásu by nemělo být volitelné ani záležitostí pohodlí. Je to základní bezpečnostní opatření, které může rozhodnout o tvém životě nebo smrti v případě nehody. A přestože se to pro někoho může zdát jako otravná a zbytečná věc, vždy si zapni bezpečnostní pás, hned jak nastoupíš do auta – je to jeden z nejjednodušších způsobů, jak zvýšit bezpečnost na cestách.
Chceme tě motivovat k tomu, že zapnuté pásy jsou v autě samozřejmost. Ani tak občas nehodě nezabráníme. Pak je potřeba umět bezpečně jednat a poskytnout raněným první pomoc.
Tři základní pravidla pro bezpečnější cestování:
- Buď ohleduplný(á).
- Věnuj se řízení.
- Používej bezpečnostní pás! Vždycky!!